110-sentralen

brannverndokKoble ut alarmoverføringen mot 110-sentralen ved arbeid på og i nærheten av alarmanlegget. Det være seg varme arbeider, pussestøv, utkobling av sprinkler og annet arbeid som kan utløse brannalarmen mot 110-sentralen.
 
Til tider er det mange unødvendige utrykninger av brannvesen på automatisk alarm. Det viser seg at det er en montør som jobber på anlegget, og som har glemt av å melde fra til oss om at de jobbes på eller med anlegget. Ved utløsing av automatisk alarm vil 110-sentralen også varsle brannvesen, politi og ambulanse: og ett større apparat blir satt i gang.
 
Utløst alarm: 
Meld fra på telefonnummer: 70 11 99 99  om at anlegget kobles ut i periden klokken:  fra/til. Hvilket firma som jobber der og tlfnr.
 
Dette skal man melde fra om hver eneste gang man starter opp å jobbe på anlegget, slik at operatør kan legge dette inn i egen vaktjournal.
Det skal også meldes fra når man avslutter jobben på anlegget. Dette slik at operatør da vet om alarm er tilbake i normal stilling, eller at alarm er utløst pga jobb på anlegg.
 
Om alarmen utløses under arbeid så ring umiddelbart 110-sentralen, telefonnummer 110. Dette slik at vi kan redusere antall unødvendig utrykninger. 
 
Det er anleggets eier som er ansvarlig for drift, vedlikehold og kontroll av anlegget. Eier er også ansvarlig for utkobling av anlegget når det foregår arbeid på og i nærheten som kan utløse alarmen.
.
 
 

hytteNødplakat på hytta kan være avgjørende. Hytter og fritidsboliger blir ofte brukt gjennom hele året. Og for mange er hytta vårt andre hjem. Det er derfor like viktig å ha fokus på sikkerhet på hytta som hjemme.

Nødetatene, (ambulanse, brannvesen og politi), opplever stadig at folk i akutt nød ikke klarer å gi en god nok beskrivelse av hvor de befinner seg.

Spesielt gjelder dette om de ringer fra ei hytte eller et sted uten offisiell adresse.
Hvis redningsmannskapene ikke finner fram, mister man dyrbar tid, og konsekvensene kan bli svært alvorlige.

Vær i forkant og vit din nøyaktige posisjon.

Er du for eksempel på ei hytte, er det lurt å ha en nødplakat hengende lett tilgjengelig på veggen. Du kan lage en nødplakat enkelt og greit her:

Les mer om nødplakat og lag din egen her..


Møre og Romsdal 110-sentral ønsker at alle tenker forebyggende og er i forkant om uhell skulle være ute.

Glatte vegerSnø og temeraturer rundt null grader gjør at det er vanskelige kjøreforhold i distriket.

Vi anmoder alle som skal ut å kjøre, enten man skal kjøre langt eller bare en liten tur å kjøre etter forholdene.

Brannslokker lett tilgjengeligJanuar er dessverre en av de månedene i året med flest skader. Det er alt fra branner, husskader og uvær som rammer mange av oss i ukene etter nyttår. Derfor håper vi at et av de viktigste forsettene i år blir å ta sikkerheten på alvor slik at man kanskje kan forebygge de mest vanlige skadene og ulykkene.

Lett å gjøre en innsats som hjelper. Her er noen råd:

  1. Sjekk røykvarsleren.
    Brannvesenet ønsker at du skal sjekke røykvarsleren MINST en gang i måneden, men klarer du å få gjort det hver 3. måned og etter hver ferie er vi selvfølgelig fornøyd med det også.
  2. Kontroller slokkeutstyr.
    Har du slokkeutstyr? Er det lett tilgjengelig? Fungerer det?
  3. Ha brannøvelse i hjemmet.
    Samle familien rundt kjøkkenbordet og planlegg en brannøvelse i hjemmet. Hva skal dere gjøre hvis det brenner? Hvilke rømningsmuligheter har dere? Hva er nødnummeret hvis man trenger det?
  4. Kontroller det elektriske anlegget i huset.
    Du er selv ansvarlig for det elektriske anlegget i ditt hjem, derfor kan det være greit å få sjekket at alt er som det skal være av et autorisert firma.
  5. Ha kontroll over ildstedet i huset.
    Peiskos er både hyggelig og fint, men det er også et bål midt i stua di. Derfor bør du behandle det deretter. Tøm asken på sikkert sted.  Flytt brennbart materiale bort fra ildstedet.
  6. Rengjør kjøkkenventilator.
    En av fire branner oppstår på kjøkkenet. Gjerne som følge av at vi glemmer noe på komfyren. Mange av disse brannene kunne vært unngått dersom avtrekksviften hadde vært rengjort
  7. Rengjør slukene i hele huset både ute og inne.
    Fjern løv og skit som har lagt seg, det vil forebygge oversvømmelse og vannskader.
  8. Rengjør avløp i oppvaskmaskinen.
    Viktig å gjøre jevnlig, så unngår du at maskinen stopper å virke. I verste fall kan det bli en vannskade om vannet ikke renner unna.
  9. Ta en sjekk rundt huset.
    Ta inn trampoliner og hagemøbler, stormen kommer alltid brått på. Tøm takrenner for løv og skit.

Møre og Romsdal 110-sentral KF ønsker med dette alle et brannsikkert og skadefritt nytt år - og lykke til med forsettene!

BomvegMøre og Romsdal 110-sentral ønsker å sette fokus på alle de bommene som er kommet opp i og rundt kaianlegg, borrettslag, hyttefelt og eiendommer generelt i hele Møre og Romsdal.

Kan få alvorlige konsekvenser
Når det står om sekunder ved branner, ulykker eller sykdom, kan en låst bom fremstå som et forsinkende, og frustrerende hinder, også for utrykningskjøretøy.

I takt med folks ønske om å skjerme boområder, og sikre verdier, øker tallet på private bommer her i Møre og Romsdal.

Brannvesenet ønsker ikke å ha en rad ulike systemer å forholde seg til. Vi ønsker heller at alle vel, sameier og borettslag, og alle andre selvfølgelig, som er i besittelse av en telefonstyrt bom om å kontakte oss via dette skjemaet, og send skjemaet på mail  Slik at vi enkelt kan få bommen registrert inn i vårt digitale system. Da vil 110 og brannbiler i fylket ved et tastetrykk enkelt kunne åpne bom som stenger vegen for utrykningskjøretøy ved ankomst.

Har dere andre typer bommer med nøkkel ønsker vi at dere tar kontakt med teknisk avdeling i din kommune for å få en avtale om å kunne bruke kommunens universalnøkkel for vegbommer som kan gjøre jobben til brannvesenet lettere å passere stengte områder.

Hvorfor gjør vi dette?
Målet er at alle telefonstyrte bommer i distriktet blir registrert i vårt system og gjøre jobben til brannvesenet og andre nødetater lettere.