Oppdatering av kontaktliste for alarmkunder

Når en brannalarm med automatisk overføring til 110-sentralen blir utløst, er det avgjørende å raskt kunne avklare om det er en reell brann eller en unødvendig alarm. For å gjøre dette trenger operatøren ved 110-sentralen så raskt som mulig kontakt med en person som kan sjekke hva som har utløst alarmen – for eksempel ved å lese av på alarmsentralen og undersøke forholdene på stedet.

Derfor er oppdaterte kontaktlister helt avgjørende for en effektiv og trygg håndtering av alarmer.

Møre og Romsdal 110-Sentral Ålesund KF ber alle tilknyttede objekter om å sørge for at kontaktlistene er korrekte og oppdaterte til enhver tid. Dette er eier/kundes ansvar, og oppdatering gjøres via denne siden.

Hvem bør stå som kontaktperson?

Vi ønsker minimum to kontaktpersoner per objekt, gjerne flere. Det første nummeret bør være til en person eller vakttelefon som normalt er fysisk tilstede på bygget – enten hele døgnet eller i arbeidstid, avhengig av objektets bruk.

Eksempler kan være resepsjon, vaktmester, driftsansvarlig eller lignende – personer som har kjennskap til bygget og alarmsystemet, og som kan gjøre en rask vurdering på stedet.

Dette er viktig både for å unngå unødige utrykninger, og fordi i noen kommuner faktureres unødige utrykninger til eier av alarmen.

Viktig:

  • Ikke legg inn sensitiv informasjon som passord, detaljer om betjening av alarmanlegg eller nøkkelsystem i skjemaet.

  • Ved behov for å endre slike opplysninger, ta direkte kontakt med oss på telefon 70 11 99 99.

  • Om bygget har særskilte behov for assistert evakuering eller andre årsaker til at brannvesen må alarmeres direkte (uten opprining) må dere sende egen informasjon om dette til administrasjon@110-sentralen.no med info om gateadresse, objektnavn og en beskrivelse på bakgrunn for behovet.

Leverandører:

110-sentralen har tilkobling til tre ulike leverandører av alarmsystem. Disse har ulike løsninger for hvordan kontaktlister administreres. Velg riktig link nedenfor for å oppdatere din liste.

Addsecure kunder:

Elotec kunder:

(Vi får i denne løsningen automatisk informasjon ved endringer, som krever manuel endring)

Xsecure kunder:

(Vi får i denne løsningen automatisk informasjon ved endringer, som krever manuel endring)

Er du usikker på hvem som er din tekniske leverandør: