Nødmeldetjeneste
Primæroppgaven til Møre og Romsdal 110-sentral Ålesund KF er å besvare og aksjonere på meldinger som blir ringt inn til nødnummeret 110.
Møre og Romsdal 110-sentral Ålesund KF har det regionale ansvaret for mottak av nødmelding om brann, redning og akutt forurensing for 26 kommuner i Møre og Romsdal. Sentralen er lovpålagt med en minimumsbemanning på 2 operatører på vakt til en hver tid.
Vi utfører disse tjenestene:
- Mottak av nødmeldinger om brann, ulykke og akutt forurensing
- Mottak av nødmeldinger fra Politi og AMK (ambulanse)
- Gi faglig råd og veiledning til den nødstilte
- Sende riktig og tilstrekkelig ressurser ved en hendelse
- Føre logg under hendelser, herunder lydlogg av samband og nødanrop
- Mottak av automatisk alarmer fra tiltaksbygg § 13
- Varsling av FIG/sivilforsvar.
- Mottak og håndtering av eCall alarmer fra kjøretøy
I tillegg har vi følgende oppgaver:
- Mottak av automatiske alarmer fra offentlige bygg og institusjoner samt næringsbygg
- Befolkningsvarsling Åknes Tafjord Beredskap
- Mottak av sikringsradio fra oppdrettsnæringen
- Mottak av heisalarm og andre driftsalarmer
- Overvåkingstjenester som hører inn under brannalarm og/eller brannforebyggende tiltak
- Varsling av kommunale kriseledelse
- Varsling av industrivern
- Bistands samarbeid med Alarmsentral Brann Innlandet