Ved inngåelse av avtale om mottak av alarm, gjelder følgende vilkår:
Generelt – virkeområde og formål
• Vilkårene gjelder for automatiske brannalarmanlegg, tekniske alarmer eller slokkeanlegg som tilknyttes Møre og Romsdal 110-sentral Ålesund KF med direkte varsling. Avtalen gjelder for ett anlegg med én sentral.
• Vilkårene har som formål å sikre at brannalarmanleggene er i forsvarlig stand og at alarmer blir håndtert på en effektiv måte.
Abonnentens ansvar
• At brannalarmanlegget er i forsvarlig stand og at det er i samsvar med gjeldende regelverk.
• Inngå serviceavtale med godkjent firma for kontroll av brannalarmanlegget minst en gang årlig.
• Sørge for innlåsing av nøkler og adgangskort i nøkkelsafen. Dette må avtales direkte med lokalt brannvesen.
• Oppdatert orienteringsplan over bygget henger ved brannalarmsentralen.
• Nødvendig opplæring i bruk og betjening av alarmanlegget.
• Anskaffe seg overvåket alarmoverføring ut ifra krav til objekt.
• Kontakte teknisk alarmleverandør dersom de også vil ha varsling på sms og epost
• Sørge for at kontaktlisten og annen informasjon alltid er oppdatert, minst 1 gang pr år. Skjema finnes på hjemmesiden til 110-sentralen.
• Iverksette tiltak for å unngå /redusere antall unødige alarmer. Ved unødig alarm kan det lokale brannvesenet kreve at abonnenten dekker utgiftene til utrykningen. Dette er et forhold
mellom lokalt brannvesen og alarmeier.
• Abonnenten betaler en årlig avgift til 110-sentralen. Avgiften kan justeres uten forvarsel i samsvar med den generelle prisutviklingen.
110-sentralens ansvar
· Alltid være klar til å motta og håndtere alarmer fra tilknyttede alarmanlegg. (24/7)
Alarmhåndtering:
– 110-sentralen kontakter først abonnent ved utløst alarm så sant ikke annet er avtalt.
Dette skal utføres om vi har kapasitet i sentralen og når vi kan forvente å få kontakt
med kontaktperson på objektet, for raskt og uten betydelig tidstap forsøke å avklare
alarmen. Der hvor dette er lite hensiktsmessig, må dette kommuniseres til 110-
sentralen. (For eksempel med alarmobjekter som har behov for assistert evakuering.)
– 110-sentralen skal varsle det lokale brannvesenet ved utløst alarm som ikke raskt kan
avklares, ved samtidige hendelser er det brannvesenet selv som må vurdere om de
kan prioritere å rykke ut eller prioritere et høyere prioriterte oppdrag.
– Ved reell hendelse vil 110-sentralen også varsle ansvarlig representant for abonnenten.
• Ha oppdatert informasjon om alarmtjenesten på sine hjemmesider.
• Ha tett samarbeid/dialog av teknisk alarmleverandør.
• Behandle abonnentens opplysninger profesjonelt og i tråd med gjeldende regelverk (GDPR
m.m.)
Endringer og oppsigelse
• Avtalen kan sies opp til teknisk alarmleverandør som er dem som setter sluttdato.
Innbetalt avgift kan ikke kreves tilbakebetalt.
• Avtalen kan overføres til annen abonnement (eier) ved å sende inn eierskifteskjema til
teknisk alarmleverandør. Det er en løpende tjeneste som leveres og man er bundet til avtalen
frem til eierskifte eller oppsigelse trer i kraft.
• 110-sentralen kan endre alarm-vilkårene med 30 dagers varsel